Visuaalinen markkinointi

Visuaalisen markkinoinnin esitys

logo

Löydä paras versio itsestäsi ja tule meille! Perfect Shade on kauneudenhoitoalan yritys, joka on erikoistunut niin iho, meikki kuin väri analyyseihin. He tarjoavat ammattitaitoista palveluaan nopeasti ja vaivattomasti suurella sydämellä. Heillä on kivijalkamyymälän lisäksi verkkokauppa, joissa molemissa laaja tuotevalikoima selektiivista, semi selektiivistä sekä luonnonkosmetiikkaa. Myymälä sijaitsee Helsingissä.

Yrityksen mainonta painottuu digimaailmaan, koska toivotaan nuorekasta asiakaskuntaa. Mainonta pidetään yksinkertaisena ja värimaailmana toimii valkoinen pohja, sipauksella mustaa ja vaalean vihreää. Yritys käyttää myös bloggaajia yrityksensä markkinoinnissa. Sosiaalisen median kautta järjestetään kilpailuja, joilla pidetään kuluttajat aktiiviisina. Yritys pyrkii saamaan kanta-asiakkaita joita palkitaan muun muassa asiaskasiltamissa.

Myymälässä on palveluna lisäksi meikinopastus ja analyyseihin käytetään uusinta teknologiaa apuna. Tuotemerkkejä, joita voit löytää Perfect Shaden myymälästä ovat muun muassa Dior, Lancome, Loreal, Zuii & Lumene. Palveluiden ja tuotteiden hintataso halutaan pitää kohtuullisena. Asiakkaiden viihtyvyyttä myymälässä pidetään yllä tarjoilujen kera. Tärkeintä on saada tyytyväisiä asiakkaita, jotka tulevat takaisin.

Visuaalisen markkinoinnin tehtävä oli minulle erityisen mieluisa. Pääsin harjoittelemaan lisää videoiden tekemistä sekä miettimään konkreettisesti kuinka markkinointiviestintä toteutetaan yrityksessä. Yrityksemme esittely-/ mainosvideoon käytin melko paljon aikaa, sillä kokosin muiden kosmetiikkabrändien mainosvideoista meille oman mainoksen. Lopputulokseen tuli noin 11 mainoksen pieniä pätkiä, jotta alkuperäiset brändit jäisi tunnistamatta ja yritin niiden pohjalta luoda meille ”tarinaa” lyhyeen esittelyvideoon. Mainoksen äänen kopioin myös Diorin omasta mainoksesta. Pääsin käyttämään visuaalista osaamistani sekä harjoittelemaan mainosvideon kerrontaa, josta näin jälkikäteen ajateltuna opin todella paljon. Olen myös itse tyytyväinen lopputulokseen.

Linkki mainosvideoon tästä.

nayttokuva-2016-11-18-kello-11-48-05

Itse esitelmässä pääsin kertomaan yrityksemme markkinointiviestinnällisistä keinoista. Oli mahtavaa päästä syventämään jo raportissa käytettyä tietoa ja oppimaan myös hieman lisää uutta, kun mietimme mitä markkinointiviestinnän keinoja on aiheellista käyttää ja mitkä tulisi jättää vähemmälle huomiolle. Ennen esitystä jännitti, että muistaisinko kertoa kaiken oleellisen asia ja osaisinko ilmaista sen tarpeeksi selvästi, jotta yleisö ymmärtäisi yrityksemme kannalta tärkeimmät seikat. Esittelymme jälkeisen palautteen perusteella voin kuitenkin sanoa, että onnistuimme jokainen tiimimme jäsen oman vastuualueemme esittelyssä hienosti. Esiintymiskokemus oli kaikin puolin hyvä! Minulla on jo ennestään paljon kokemusta esiintymisestä näyttelemisen ja tanssin kautta, mutta siitä huolimatta tunnun aina hirveästi jännittävän koulussa pidettäviä esitelmiä ja esityksiä. Tämä on yksi alue, jota haluan paljon vielä kehittää ja oli hienoa päästä kohtamaan omat pelkonsa heti näin ensimmäisen lukukauden aikana. Kynnys esiintyä tulevaisuudessa tuntuu taas vähän pienemmältä.

Esityksessä panostimme erityisesti pohjatyöhön. Mietimme useat yksityiskohdat niin tarkkaan, että se vaikuttaisi esitykseemme myös myönteisesti. Halusimme antaa ammatillisen kuvan pukukoodilla, nimilapuilla sekä hinnaston jakamisella yleisölle. Lisäksi jokainen tiimimme jäsen tunsi kehittelemämme liikeidean ja markkinoinnin keinot niin hyvin, että olisimme olleen valmiita vastaamaan myös mahdollisiin yleisön esittämiin kysymyksiin. Halusimme näyttäytyä alamme asiantuntijoina visuaalisessa esityksessämme. Pyrimme vaikuttamaan siihen, että katsojat saisivat meistä yrityksenä nakemänsä, kuulemansa ja kokemansa perusteella positiivisen ja luotettavan mielikuvan, joka vastaisi yrityksen tavoittelemaa imagoa ja havainnollistaisi palvelukulttuuria.

Visuaalisella markkinoinnilla on monia tehtäviä yrityksessä, joita ovat esimerkiksi arvojen, identiteetin ja yritysmielikuvan rakentaminen ja visuaalinen markkinointi toimii myös markkinoinnin välineenä. Tavoitteena on synnyttää positiivisia muistijälkiä kuluttajiin, sillä negatiivisista voi olla vaikea päästä eroon kerran kun ne ovat syntyneet.

 

Visuaalisen markkinoinnin lisäksi on tärkeää miettiä tarkkaan mahdollisen vähittäiskaupan tai liikkeen ympäristö. Yrityksen tulee huomioda kokonaisuus visuaalisessa ilmeessä, jotta kaikki viestivät samaa asiaa tai täydentävät toisiaan. Näitä ovat mm. tuotteiden asettelu, tuotteiden määrät, myyjät, valaistus, värit, rakenteet ja kalusteet. Hyvällä kokonaisvaltaisella visuaalisella ilmeellä pyritään lisäämään yrityksen houkuttelevuutta ja erottamaan se muista samankaltaisista yrityksistä. Näyteikkunat ovat yksi tärkeimmistä differoinnin välineistä yritykselle. Sillä onko liikkeen ikkunat peitetty, somistettu vai pelkkää lasia kertovat yrityksestä paljon. Näyteikkunan tulisi pystyä nopealla vilkaisulla havainnollistamaan ohikulkijalle yrityksen identiteettiä.

visialiike
Liikkeen kuva otettu esityksemme PowerPointista. 

Visuaalisen markkinoinnin tehtävässä mietimme myös hyvin tarkkaan miltä liikkeemme näyttää, millainen näyteikkuna palvelee parhaiten ja kuinka ympäristö olisi mahdollisimman houkutteleva nuorille naisasiakkaille. Esityksessä korostimme, että yksi tärkeimpiä arvoja yrityksessämme oli luoda asiakkaalle kokonaisvaltainen kokemus ostotapahtuman ympärille. Emme myy vain yksittäisiä kosmetiikkatuotteita tai tarjoa pelkkää ihoanalyysia, vaan kokosimme palvelumme ja tuotteemme asiakasta palvelevaksi kokonaisuudeksi. Yksityskohtien pohtiminen antoi meille varaa valita, mikä olisi merkityksellisintä kertoa esityksessä, mutta myös valmiuden vastata kysymyksiin tai pyydettyihin tarkennuksiin.

Loppuun liitän vielä PDF- tiedoston PowerPoint esityksestämme, johon kokosimme tiivistelmät kustakin markkinoinnin kilpailukeinosta ja sen hyödyntämisestä yrityksessämme.

perfectshade-powerpoint