Kosmetiikkamainonnan säännöt

Are You Ready To Discover Organic?

portfolio

 

Kuluttajasuojalain markkinointisäädökset on laadittu turvaamaan kuluttajaa. Niiden tarkoituksena on taata totuudenmukainen ja oleellinen tieto, jota kuluttaja voi käyttää tehdessään ostopäätöksen tai vertaillessaan tuotteita keskenään. Mainonnan perussäännöt edellyttävät rehellistä ja yhteiskuntavastuullista toimintaa. Mainontaa valvovia viranomaisia ovat markkinatuomioistuin, kuluttajavirasto sekä kilpailuvirasto. Keskuskauppakamarin asettama mainonnan eettinen neuvosto antaa myös lausuntoja siitä, onko mainonta hyväksyttävää. Kosmetiikkamainoksen tulee aina olla hyvän tavan mukainen, loukkaamatta tai syrjimättä ketään. Harhaanjohtava mainonta on myös kiellettyä ja sillä tarkoitetaan esimerkiksi ripsivärimainosta, jossa mallilla käytettäisiin tekoripsiä.

 

9cafd914edfda27a13781c0712327d40

 

1802-frankincense-intense

 

Kosmetiikkaa myydään pääsääntöisesti mielikuvien avulla, jotka liittyvät kauneuteen ja hyvinvointiin. Kuluttajasuojalain mukaan Mainoksen kokonaisvaikutelman tulee antaa tuotteesta totuudenmukainen kuva ja kaikki väittämät pitää pystyä todistamaan. Esimerkiksi mainos, jossa testitulokset ovat näkyvästi esillä ja testin kuvaus hyvin pienellä tai puuttuu jopa kokonaan, on harhaanjohtava. Yllä olevissa mainoksissa mainosväitteet perustellaan kliinisillä tutkimuksilla, mutta näitä tutkimuksia ei avata enempää. Kliinisellä tutkimuksella tarkoitetaan lääkärin tai muun tieteellisesti pätevän henkilön valvomaa tutkimusta, johon vapaaehtoiset ovat osallistuneet. Tutkimusten dokumenttien ei tarvitse olla julkisia, mutta pyydettäessä ne on todistettava viranomaiselle. Tavalliselle kuluttajalle nämä kuitenkin luovat luotettavuuden tunnetta ja turvallisuutta.

98507726e455476c303e11f29fa54e6f

 

Pienenkin ryhmän testituloksen voi esittää yleistävänä ja keskeisenä pääviestinä mikäli tutkimus on ollut edustava. Yllä olen mainoksen testiryhmään on kuulunut 152 naista, jotka ovat kertoneet omia tuntemuksiaan tuotteen toimivuudesta. Tämä perustuu siis vain jokaisen osallistujan subjektiiviseen kokemukseen tuotteesta, mutta muuten tutkimustapaa ei ole avattu. Mielipidemittauksen tuloksia on kuitenkin käytetty hyvin keskeisessä osassa mainosta ja niillä pyritään vahvasti vaikuttamaan kuluttajan mielikuvaan tuotteiden toimivuudesta. Tarkkojen prosenttilukujen esittäminen mainoksessa edellyttää tutkintatavan ja otannan kertomista, joka mainoksesta tuleekin ilmi.

Jokainen saa kehua omaa tuotettaan, mutta kaupallinen kehuminen ja tosiasiaväitteiden esittäminen eroavat toisistaan merkittävästi. Kaupallinen kehuminen on yleistä ja perustuvat yleensä tuntemukseen tai omaan mielipiteeseen, ettei niitä tarvitse erikseen todistaa mainoksessa oikeiksi. Tosiasiaväittämät puolestaan lupaavat tai väittävät jotain konkreettista tuotteen tehosta tai vaikutuksista, ja nämä on aina pystyttävä todistamaan oikeaksi. Tutkimus, joka perustuu tosiasiaväitteeseen, tulee olla objektiivinen ja tulosten arviointia tulee pystyä arvioimaan yleisesti hyväksytyin menetelmin.

 

 

Luonnonkosmetiikan mainoksissa tulee usein hyvin näkyviin mainonnan ympäristönäkökohdat, joihin lukeutuvat mm. sertifikaatit ja ympäristöväittämien tarkkuus ja asiaankuuluvuus. Erityisesti sertifikaateilla pyritään erottumaan muista tavallisista kosmetiikkatuotteista. Tuotteen voidaan luvata olevan esimerkiksi 73% luomua  tai mainoksessa voivat olla sertifikaatit, jotka takaavat tuotteen tarkemman sääntelyn. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole yhtä yhteistä luonnonkosmetiikan sertifiointijärjestelmää, vaan sertifikaatteja on useita eri maissa ja kaikilla niillä on eri kriteerit tuotteille. (Luonnonkosmetiikka.fi)

sertifikaatit

 

 

Kosmetiikkamainonnan sääntely on äärimmäisen tärkeää, sillä näemme mainoksia päivittäin valtavan määrän. Oheisen videon löysin YouTubesta ja se kertoo karua totuutta siitä kuinka paljon naisiin kohdistuu paineita kauneuteen liittyvien mainoksien takia. Videoon nimeltä Ugly truth in Beauty Magazines tästä.

portfolio-2